Pengenalan
Video
pembelajaran merupakan salah satu media yang dapat membantu guru dalam
menyampaikan pengajaran. Video pembelajaran boleh didefinisikan sebagai
gabungan bunyi dan visual yang direkod ke dalam pita video dan dimainkan
melalui kaca TV (Tomalin, 1986). Televisyen dan pita video telah berjaya
menjadi suatu media dalam pendidikan tidak formal dan formal. Ianya telah
dikaji dengan luasnya oleh penyelidik. Hasil kajian membuktikan bahawa
kebanyakan kaedah pengajaran menggunakan televisyen dan pita video adalah lebih berkesan berbanding dengan kaedah
pengajaran tradisional.
Pada
pertengahan tahun 1970an, Paulson (1974) telah menggunakan video televisyen
dalam pengajaran kepada pelajar tadika mengenai konsep kerjasama. Pelajar
tadika tersebut telah diperkenalkan kepada beberapa gambar bergerak yang
melambangkan konsep kerjasama menerusi televisyen. Dapatan kajian mendapati
bahawa pelajar yang didedahkan kepada pembelajaran menggunakan video televisyen
adalah lebih berjaya dalam pengubahan sikap
mereka
terhadap konsep kerjasama daripada pelajar yang tidak didedahkan kepada
pembelajaran melalui televisyen. Oleh hal yang demikian, video merupakan salah
satu media yang boleh digunakan untuk meluaskan pengalaman pelajar.
Hasil Kumplan Kami
没有评论:
发表评论